جولولي | صاروخ الرقص صافيناز تكشف أسرارها في حوار جريء مع Gololy.. صور خاصة
  • شمس البارودي
  • كيم كاردشيان
  • عادل إمام
  • أبو بكر عزت
  • هيفاء وهبي
  • أنور إسماعيل
  • إسماعيل ياسين
  • سيرين عبد النور
  • شريهان
  • استيفان روستي
  • سعيد صالح
  • خالد صالح

القاهرة - أحمد التوني

أثارت جدلا واسعا على مواقع  التواصل الاجتماعي، وحققت رقصاتها أعلى نسب مشاهدة على موقع “يوتيوب”، حتى اعتبرها البعض قنبلة الرقص الحديث بعد مشاركتها في فيلم “القشاش” مع النجم الشاب “محمد فراج”.

الراقصة الأرمينية الأصل “صافيناز”، التي اختصت Gololy بهذا الحوار، اسمها الحقيقي “صافيناز جوريان”، فجّرت طاقتها وأبرزت موهبتها على أنغام أغنية “على رمش عيونها”، وترى أن الرقص ليس موهبة فقط وإنما دراسة وتخصص أيضا، كما انه لا يعتمد على جمال الأنثى قدر ما يعتمد على إتقانها للحركات الجسدية ولغة الجسد.
“صافيناز” تحدثت لـGololy عن بدايتها وعشقها للرقص الشرقي وما يتردد حولها من  شائعات في حوار جرئ.

لماذا اخترت مهنة الرقص الشرقي رغم أنه بعيد كل البعد عن أصولك الأرمينية، وكيف بدأت؟
بدايتي لم تكن مع فيلم “القشاش” كما يعتقد الكثيرين، فأنا أرقص منذ أن كان عمري حوالي عشر سنوات، وبدأت الأضواء تعرف طريقها إلي بعد حصولي على لقب ملكة جمال “أرمينيا”، وهذا اللقب ساعدني في الحصول على أدوار سينمائية هامة، ولكن بدأت اشعر بان مواهبي التمثيلية لم تكتشف بعد، وأنه يجب على أن أطور من نفسي، وأن يكون الموضوع دراسة واحتراف وقررت أن أدرس وأحترف الرقص الشرقي، وهو ما حدث بالفعل عقب سفري إلى “روسيا”.

بعدها سافرت لعدد من دول الخليج وبعض دول الشرق الأدنى كأفغانستان، حتى نصحني  أصدقائي بان أضع الموهبة في مكانها الصحيح ، أو بمعنى أخر السفر إلى قبلة الفن والرقص الشرقي “مصر”، منذ حوالي  3 سنوات، وبالفعل قدمت إلى ” إسكندرية” ومنها إلى ” شرم الشيخ” حيث عملت  في عدد من الفنادق  و”النايت كلب”.

وكان تنقلى ما بين المحافظتين حتى عرض على أحد الأصدقاء العمل بالقاهرة في أحد أشهر “النوادي الليلية” بمنطقة الجيزة والمهندسين”، ومن هنا بدأت اقترب أكثر من الوسط الفني حيث تعرفت على بعض المطربين الشعبين ومنهم الفنان سعد الصغير وعبد الباسط حمودة، الذي شاركته بالرقص في كليب “عم الناس” وكذلك محمد عبد المنعم، وشاركته كليب “وربنا المعبود”، وأثناء  ذلك تعاقدت مع بعض فضائيات الفنون الشعبية ومنهم قنوات “الدلع والتت” لعمل كليبات رقص شرقي قدمت  خلالها خمس كليبات.

من الذي رشحك لخوض تجربة الرقص في فيلم “القشاش”؟، وهل وجدت صعوبة في تعلم اللهجة المصرية ؟

كنت قد تعرفت على الكثيرين من الوسط الفني وكان ممن تعرفت بهمم المخرج “إسماعيل فاروق” واخبرني بأهمية وجودي في الفيلم، وقبلت العرض لكنى ترددت بعد ذلك عندما عرفت أنني سأرقص بدون بدلة رقص وعلى إيقاع أغنية شعبية، كما أن التصوير سيكون في الشارع وليس على مسرح فندق أو “نايت كلب”، وهنا شعرت بالقلق، لأنني اعتدت أن أدرس الموقف كله والرقص بالنسبة إلى احتراف وأفضل تقديمه بالشكل الذي أجيده واعرفه؛ لكنى قررت الموافقة والحمد لله الكليب نجح، وحققت نسب مشاهدة قبل نزول الفيلم في عيد الأضحى.

أما بخصوص اللهجة المصرية، فهي سهلة وقريبة لقلبي، فأنا أعشق السينما والأفلام المصرية القديمة وأعشق الطرب المصري وكلاسيكيات الزمن الجميل، الأمر الذي ساعدني في أن أبدو كمصراوية.

من هي مثلك الأعلى في الرقص الشرقي؟ وعلى أنغام من تحبين الرقص؟

أعشق الراحلة “سامية جمال” وأيضاً تحية كاريوكا”، وتعتبر كل من فيفي عبده ودينا من أكثر الموجودات على الساحة حاليا لفتا للانتباه، وأنا أستطيع الرقص على أي أنغام موسيقية؛ لكنى أفضل دائما النغمات والأغاني الكلاسيكية لنجوم الزمن الجميل مثل أم كلثوم وعبد الحليم حافظ ومحرم فؤاد.

قدمت إلى مصر قبل ثورة يناير بشهور قليلة فهل يقلقك الوضع الآن؟
في البداية  شعرت بأن الأوضاع أصبحت مخيفة، خاصة وأن حال البلد توقف بشكل عام والسياحة والفن بشكل خاص، وزاد قلقي عندما عرفت بتهديدات الإسلاميين المتشددين  للفنانين، لكنى قررت أن أظل في مصر لأني رأيت من شعبها وأهلها طيبة وذوق في التعامل لم أجده عند الكثيرين، الغريب أن التهديدات التي جاءت لي لم تأتى من الإسلاميين المتشددين؛ لكنها جاءت  من بعض أبناء الوسط.

من تقصدين ببعض أبناء الوسط ؟
هددتني إحدى الراقصات بالقتل لأنها شعرت بأنني بدأت أسحب من تحتها البساط، وأن الكثير من التعاقدات على الأفراح والأعمال الفنية  تأتى إلى بعدما كانت تذهب لها وبالسعر الذي يرضيها، لكني لا أستطيع ذكر أسمها وأقول لها الأرزاق وحب الناس من عند الله فلا داعي للغيرة.

هل تعاقدت على أعمال فنية قادمة؟
نعم، تعاقدت على الرقص والمشاركة بأدوار قليلة في ثلاث أعمال من خلال الشركة التي أنتجت “القشاش”، وهناك عروض أخرى ولكن لا وقت للحديث عنها الآن.

يقول البعض إن رقصك في فيلم “القشاش” سبب زيادة إيراداته، فهل تعتقدين ذلك؟
سمعت هذا الكلام، وسعيدة به؛ لكن ما يحزنني هو كثرة الشائعات حولي فهناك من يريد الإيقاع بيني وبين زميلات مهنتي ويرددون “أنني أكلت الجو من دينا” وهذا الكلام، رغم انه يسعدني إلا انه يضعني في مواقف محرجة مع زملائي.



عدد التعليقات (76)

سالم البحيري

2013-10-23 09:43:59

يلله يادينا البسي هدومك ومع السلامة ياقطة كفايه عليكي كده

رائعة الجمال

2013-10-23 10:16:37

الله يهديها لطريق الحق

سهي من الاردن

2013-10-23 15:17:37

ما هذا العري  كل من تمتهن الرقص فهي عا*رة

zead mrabet

2013-10-23 17:46:44

zead sezdft fgyza cgftz cgazed

حسبي الله ونعم الوكيل

2013-10-23 19:30:44

حسبي الله ونعم الوكيل فيمن يساندهن ويشجعهن لطريق العهر

صاصا لودى

2013-10-23 22:02:42

مزة المزة انتى حستينا ان احنا مجرد رجاله ههههه

حنين الخلايله

2013-10-24 09:00:27

استغفر الله الله يهديكي

زینب من العراق

2013-10-24 15:41:37

الدنیا یومین یوم راح ویوم باقی هذا الیوم الباقی خصصیه لذکر الله وما عند الله هو خیروابقی الله یهدی الکل انشاء الله.

osama alamir

2013-10-24 21:57:55

انتى صاروخ وجامدة جدا فى الرقص الشرقى وحتكونى البك بوص

ياسر فلسطين

2013-10-25 00:57:11

روووووووووووعه وجميلة ويالي مو عاجبه ما يفتح هنا

هو كدااااااا

2013-10-26 01:57:24

استغفر الله العظيم
حرام عليكى بتضيعى الشباب واحد ورا واحد
وبتخطفى الرجاله من زوجاتهم
انتى انسانه انتى ؟
حرام عليكى بجد وع فكره انا واحد من ال مش يشرفهم انهم يتفرجوا لا عليكى ولا ع امثالك

استغفر الله العظيم

ربنا يهديكى يااااااااااااااارب

سحر العيون

2013-11-02 22:08:44

دا انتى جامده اوى كل حاجه فيكى حلوه

شادي محمود

2013-11-27 21:22:30

جسمها صارووووخ

محمد عطيه ابو ادم

2013-12-15 18:50:39

مش عارف اقول اية  بس بصراحة  حاسس ان عاوز اعيط

تاتلتلتلتللتلت

2013-12-20 18:41:34

نلاتلتالااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالللللللللللللللللللللللللللللللااااااااااااااااااااااااااااااااالللللللللللللالللالالالالالا

الفنان العاشق

2013-12-28 23:11:17

مذذذذذذذذذذذذذذه بصراحه نارررررررررررررررررررر

omdaklgktgg

2014-01-02 19:15:02

جامده بصراحه

صافينار وبس ةبس

2014-01-03 20:22:51

الله يخربيتك جمال اهللك وع فكرة انا ممكن اكون اجمل منك بس لو عملت 177 عملية تجميل

رحمه رورو

2014-01-05 02:26:47

جميييييييييييييييييله جدا بس ياريت تستغلي جمالك في حاجه احسن من العرى

فرح بتموت فى صافيناز

2014-01-05 02:29:54

يخربيتك      شو      حبيتك

جرمين حسانين

2014-01-13 23:03:20

حلوة جدا جدا اجمل واحسن واحل راقصة رائيتها فى حياتى
انا بحبهاااااااااا اقوووى

تاح احمد عثمان

2014-01-14 00:02:33

  ممكن اعرف انتي  سكنه فين عاوووز اجي عندكم

هند محمد عبد الحكيم

2014-02-08 01:33:59

انت حطة كللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللاب فى صدرك يا حببتىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى بتتنطط

هند محمد عبد الحكيم

2014-02-08 01:34:04

انت حطة كللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللاب فى صدرك يا حببتىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى بتتنطط

elsayedelshazly

2014-02-08 18:01:19

جامده جدى

ELJOKER TYUJFY

2014-02-11 12:15:08

بصراحه مووووووووووووووزه اوووووى XXXX

صا فينا ز مسلمة

2014-02-13 15:25:55

كرهت اسمى بسببك ربنا يهد يكي

سومة سمسمة

2014-02-15 19:51:02

بكرة تفرحى بجمالك وانتى بترقصى فى نار جهنم والفلوس مش هتنفعك لانك رخيصة على نفشك

حمادة الصاوى

2014-02-18 20:55:04

اى هو فى اى

دينا عصام مص

2014-02-22 19:09:29

ربنا يهديكى ويهدى كل اللى عينة بتبص عليكى بس انتى عاملة زى حتة الجاتوة بس واقف عليكى حشرات كتير

جيمي مصراوي

2014-02-25 01:40:26

انتي جامدة يا احلي صاروخ شفتو كل ما اشوفو ادوخ

sara mohmdd

2014-02-26 17:46:52

ربنا يهديكى انتي وكل الرجالة الى عجبينك

هيام احمد

2014-03-02 09:34:09

انا عايزة اقول لكى حاجة انتى موزة الجيل

حبيبة ابو الخير

2014-03-04 21:52:35

ربنا يهيكى يا  رب و يا ريت كل الناس تدعلها انها تتووووب :( :(

نور الحياة عادل

2014-03-05 03:07:15

انتي رقصك جميل وهو الرقص شئ جميل بس اليعرفة بجد شكرآ لكي
بس نصيحة بلاش اعتزلي انتي لو حصلك حاجة محدش حينفعك ارجوكي رجعي نفسك
وحسبي  نفسك  قبل ان  يحسبك الله الله يهديكي انتي ولزيك

ميمو زوزا دودى

2014-03-06 22:47:15

حسبى الله فيكي وفي اللى زيك
دة انتى هتتعلقى منهم اللى انتى فرحانة بيهم  دول

حبيبة احمد

2014-04-06 18:09:08

انا بموت فيكى

habiba khalefa

2014-04-06 18:11:50

ilove you sofy nar you sarokh

صافيناز الشرق الاةسصانا

2014-04-08 00:09:22

حرام عليكي كدة والله انا جوزي مابقيش يبوص في وش امي من ساعة ما شي

عصام حمد البياضى

2014-04-09 11:31:17

نفسى اعرب فين شرطه الاداب فى البدل اللى بتلبسها ديه فين ولا خيفين يضربو السياحه

يمنى zzzzzzzzzzzzzz

2014-04-20 01:18:44

انا بدعيلك بالتوبة وعلى فكرة اللى بيحبك يدعيلك بالتوبة

مي منة مروة

2014-04-27 19:08:20

انامروة
  بحبك اوووي لكن الي بتعملي في الافلام حرام حرام لو اعتزلتي من الرقص ها حبك اكتر من الاول باي راجعي الكلام  انا منة انابحبك اوي انا بموت فيكىي ياصفينازانتى بجد موزة  جمدة اوي انتى رقصق جميل اوى انتى اجمل صاروخ شوفتو في حياتى انا بحبك اؤى يا موزة يا وزة انا نفسى اكون زىك  انت امر  14

جوهره الجنه(عاشقه الحياه)

2014-05-13 14:13:33

روحى حجى واطلبى من ربنا يغفرلك ذنوبك وزى مابتحبى مهنتك حبى ربنا وابقى فكرى شكلك قدام ربنا هيبقا عامل ازاى وانتى رايحه تشوى الرقص مش هيدخلك الجنه

جميلة اوى

2014-05-14 12:26:20

سكر يا اختى بس برضه ربنا يهديكي يا رب مثلى ماشي بس كوميدي وانت محجبة    ماشي

مفيش حب مضمون كلة بيجرح ويخون

2014-05-27 13:41:37

والله والله حررررام اوي اوي مش خايفة من الناس خافي من ربنا ربنا ممكن يغدك في اي وقت اعملي لي اخرتك  مش كل واحدة حلوة تعاري جسمها  وعلي فاكرة الشباب بتحبك علشان اللي انتي عارفة وعلشان جسمك مش كل واحدة حلوة تتغر في نفسةا كلنا هنقف ادام ربنا هل الشباب هتستنجدي بيهم  عيب علي اللي جابتك روحي استغفري ربنا 

ابو ندا واحد بس

2014-05-29 21:49:05

نفخه جسمها هههههههها بكره انشاء الله تتنفخى فى جهنم الحمره يا تفتكرى ليليكى الحمره هههههههههههههههههههها

محمد ابو احمد

2014-06-26 22:53:07

حسبى الله ونعم الوكيل فيكى وفى كل من ساعدك على هذا وكل من يحبك ويشاهدك مجموعين فى نار جهنم بأذن الله ربنا يخلصنا منك ومن امثالك على خير اللهم اميييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييين

كيمو الساحر

2014-06-30 22:37:04

بصراحة هي فنانة جميلة انا بعشقها وبعشق رقصها فى رقصات فاتو ولكن مشفتش زيها

جنة عادلمحمود

2014-07-30 01:52:37

ربنا يهديكى يا صوفيناز يا اجمل واحدة فى العالم كلة ربنا مش هايزيبك خالص يا صويناز ربنا يهديكى يا صوفيناز ربنا ها يصخدك سابع ارضربنا يهديكى

نونا مصطفى

2014-08-02 09:13:30

اناعايزة اعرف طالما انتوا مش بتحبوها داخلين هنا ليه ولا هوعينيا فيه واقول اخيه
هو فيه ناس كده ممكن يكونوا بيعملوا ذنوب الدنيا كلها بس يعلقوا على غيرهم المفروض الأنسان يحاسب نفسه الأول لأن ربنا بس هو اللى هيحاسبنا

منى البرنسيسة

2014-08-03 00:13:31

ياجماعة صافينار راقصة جامدة جدا ورقصها حلو والرجالة اللى زعلنين عشان بترقص محدش ضربك على ايدك عشان  تشوف الرقص بتاعها واللى شايفة ان جوزها بيحب يشوف رقصها حاولى ترقصى زيها مش تقعدى تعيطى زى الهبلة والناس اللى عمالة تقول حرام انتو مين عشان تقولوا حلال وحرام واللى بيقول ربنا يهديكى ربنا يهديك انت الاول ومحدش يخصة تعتزل عن الرقص ولا لا دى حرية شخصية هى بترقص عايزة تشوف رقصها انت حر مش عايز انت برضو حر مش تتكلم فى كلام انت مش قدة

dina [email protected]

2014-08-04 03:13:58

انا نفسي اعرف الي بيقولو استغفر الله دول بدام انتو مش بتحبوها بتخشو تشوفوها ليه عالم غريبه اووووي لو مش عجباكو بتخشو تشوفوها ليه المفروووض المعجبييين  بيها بس هما الي يخشو مش الي بيكرهوها اتعلمو بقا

dina [email protected]

2014-08-04 03:18:19

انتو يلي بتقولو استغفر الله دخلت هنا ليه

برنسس سوسو

2014-08-15 03:57:35

أنا بحبك اوي  و معجبه برقصك اوي

انا كدا كوكو

2014-08-21 07:58:49

رفعه حاجب ومحدش عاجب بس هقولك حاجه بصراحه انتى جمدااااااااا بنات جمداااااااااا

انا شقاوه شقاوه

2014-08-21 08:05:11

انتى موزززززززززه والله بخربت جمال امك انا من ساعت ما شوفتك قلبي واف عليه يا موززززززه يا نار يا نار

سمى تعبان ولا جرح الانسان

2014-08-25 15:11:03

ربنا يخدك يا صا فينار او بتوب عليك ويهديك

حب عمرى خين

2014-08-25 15:18:04

موززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززة جمدا صاروخ

دنيا على سالم

2014-10-03 20:12:16

منك لله حرام كدة والله منك لله

حبيبى ريح فين

2014-10-06 22:13:37

انتى جمممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممميلة اوى اوووووووووووووووووووووووووى

مروه الدلوعه

2014-10-09 07:00:24

انا بحبك اوى ونفسى اسمع فيلم عمروسلوى علشانك انتى وبس وربنا يوفقك وتلبسى الحجاب وتبطلى رقص وتيقى ممثله مشهوره كتير واشوفك فى فيلم جديد

توووووو وتة

2014-10-31 16:59:19

جميييييييييييييلةياصافيناروخليكىانتىالافضل

محمدمحمدمراد

2014-11-11 13:57:45

حلوة حلوة اوووووووووووووووووى

حلوة حلوة  اووووو وووووووى

اوشة اوشة اوشة

2014-11-30 19:57:21

صفينارموزة ونفسى اكلهادة جامدة موزز

محمدابوجنا

2014-11-30 20:20:10

ياجماعة اتقواللة شوية دة اهروفاجر حسبى اللة ونعم الوكيل فى ابزازها دااناكت هطلق مراتى بسببها الولية لا بترحم ولاسايبة رحمة ربناتنزل بس على فكرة البنات كلها بتغير من صفينار الصاروخ ولوعليهم يفجروهابس عليا النعمة تنفع عالاخروخصوصا في السكس

نرمين كمالى

2014-12-20 18:16:49

بصوبقى  اى واحده فى الدنيا ربنا خلفها جميله وغاليه جدا مش اى حد يشوف جسمها واتحدى اى بنت هتعمل نص الى الست عملاه فى نفسها هتبقى احلى منها مليون مره بس الفرق ان البنات غاليه وصافيناز رخيصه

احمد عبعال قرين شرقية

2015-01-20 20:19:05

ربنا يهديكى ويغفر لك

مش مهم المهم اكتبلك

2015-02-04 21:10:36

يخربيت سنينك يا شيخه عليكى شوية حركات ماتعلمينى ينوبك  ثواب فيا

العبدة لله

2015-04-05 21:41:44

ربنا يهديكى هقول اية اكتر من كدة وعلى فكرة هقول ليكى نصيحة صغيرة (حرام عليى وكفاية لحد كدة واعبدى ربنا شوية ولو معملتيش بالنصيحة هتدخلى نارجهنم حدف)     
                                                وشكرا

العبدة لله

2015-04-05 21:41:45

ربنا يهديكى هقول اية اكتر من كدة وعلى فكرة هقول ليكى نصيحة صغيرة (حرام عليى وكفاية لحد كدة واعبدى ربنا شوية ولو معملتيش بالنصيحة هتدخلى نارجهنم حدف)     
                                                وشكرا

بطة وبس ياجماعة

2015-04-10 14:52:59

انا بعمل شبهك ياصافي بس الفرق ال بيني وبينك محدش عايزني اكون راقصة

بحب الناس اوي اوي

2015-04-15 13:52:31

والله صافينار محترمة جدا واللي مش عجباه صافينار يقلب علي قناة تانية

ابراهيم نور الاسكندراني

2015-04-15 13:57:08

بحب صافينار واللي مش عجباه صافينار يقلب عليها ومحدش يتكلم عن الحرام والحلال احنا فينا بلاوي الدنيا ومحدش عارف ربنا هيحسبه ازاي

lolo de ana

2015-04-19 14:07:31

بصي يا صوفي أنا هقولك علي حاجه متخديش بكلام الناس رحمة ربنا واسعة وغفور رحيم كل دول ولاد كلب مش فهمين حاجة ياجماعة كل واحد وحريته بحبك اوى ياصوفينار اعملى اللى انت عيزاه ولو محدش عجبه يشد فى حواجبه

مرحا بكل الصور

2015-05-20 17:45:05

احلا صور  جولولي
@

حسن رفاعى حلمى

2015-08-17 15:09:29

مش فاهم ..الإخوة المشايخ إللى كاتبين عبارات من عينة  ( ربنا يهديكى - حرام عليكى - ربنا ياخدك )..ألخ من الكلمات  .. مش فاهم ليه بيدخلوا يتفرجوا لما هما بيعرفوا ربنا قوى كده ... ده مرض نفسى يسمى (بارانويا) أو (شيزوفرينيا) وهو بالغربى كده “فصام فى الشخصية” وبالبلدى أنتوا ينطبق عليكم المثل “عينى منه وإتفو عليه” يعنى نفسكم فيها ومش طايلينها وده “قصر ديل يا أذعر”!!!
لو إنتم بتوع ربنا صحيح ماتدخلوش أصلا وتعفوا وتغضوا البصر ... لكن دى بجاحة أنكم تتفرجوا وتعملوا بتوع ربنا ....

الاسم (مطلوب):

ما هو مجموع 2 + 6

أخبار الرئيسية: