جولولي

اشترك في خدمة الاشعارات لمتابعة آخر الاخبار المحلية و العالمية فور وقوعها.

باسم يوسف يتعرض للاعتداء في لندن

الاحد 24 ابريل 2016 | 02:12 مساءً
القاهرة - Gololy
385
باسم يوسف يتعرض للاعتداء في لندن

تعرض الإعلامي المصري الساخر باسم يوسف لاعتداء لفظي بالسب والشتائم من قبل المصريين الذين حضروا عرضه المسرحي في لندن، يوم الأربعاء الماضي 20 إبريل.

باسم أوضح ما حدث، على حسابه الخاص على موقع «الفيس بوك»، بقوله: «للتوضيح بس عشان اللي حصل في لندن. طبعا في عناوين بتقول اني عملت عرض مسرحي يحرض ضد مصر و فيه مصريين هاجموني و شتموني و الكلام المحفوظ ده. الحقيقة ان دول كانوا عبارة عن خمسة او ستة واضحين انهم مزقوقين من الاول و عمالين يغلوشوا عليا من الاول. و اللي يطّلع يقول انا خاين و اللي يطّلع يقول ان السيسي هو مصر و مصر هي السيسي و اللي يطّلع يشتم».

وأضاف: «عرفت بعد كده لما وريت صورهم لناس اعرفهم في لندن ان دول محترفين غلوشة وبلطجة ومزقوقين من أجهزة معينة. و بيكتبوا تقارير في المصريين اللي هنا بل ان فيه واحد منهم معموله محضر هنا عشان هدد واحدة من المتظاهرات قدام السفارة بالقتل. المهم انا رفضت ان يتم اخراج اي حد من العرض و كنت متوقع ان الموضوع كله معمول عشان يتم تصوير دقيقتين وينزلوا على النت و ده فعلا اللي حصل بعد نص ساعة من نهاية العرض و نازل مع ترجمة و اخر حلاوة».

وتابع: «المهم كان فيه ناس في المسرح مع النظام و ضد النظام و لا حد حس ان فيه اهانة لمصر او تحريض ولا اي حاجة . انا بأطلع في سي ان ان و ووسائل إعلام مختلفة لو عايز أحرض كنت حرضت من زمان. بالعكس الناس على اختلاف ميولها استمتعوا جدا. المحزن ان موارد البلد بقت تتصرف عشان حبة بلطجية يدفعوا تذاكر عشان ييجوا يعملوا حركات عيال و يغلوشوا زي بلطجية الأفراح. انا سعيد جدا بليلة امبارح دي و باستقبال الناس ليا و ياريت يتم توظيف موارد البلد في حاجات احسن من كده».

وكان قد تم تداول مقطع فيديو من العرض المسرحي لباسم، والذي ظهر به بعض الأشخاص وهم ينهالوا عليه بالسباب، فرد الإعلامي على واحدة منهم، بقوله: «أنا مبسوط إنك دفعتي 50 إسترليني علشان تقولي …..».