جولولي

اشترك في خدمة الاشعارات لمتابعة آخر الاخبار المحلية و العالمية فور وقوعها.

دعاء فاروق منفعلة: مستخسرين فيها حتة الدهب

الثلاثاء 09 اغسطس 2016 | 01:39 صباحاً
القاهرة - سارة إبراهيم
332
دعاء فاروق منفعلة: مستخسرين فيها حتة الدهب

بعد أن قام مجموعة من الشباب المصري بتشدين حملة «زواج بدون ذهب» لإلغاء «شبكة العروسة»، عبرت الإعلامية المصرية دعاء فاروق عن اعتراضها على هذا الأمر.

دعاء كتبت على حسابها الخاص على موقع «الفيس بوك»: «الشبكة هى الحاجة الوحيدة اللى الست بتطلع بيها من المولد بلا حمص اللى هى داخلة فيه .. دى داخلة معركة حربية مبتخلصش .. مسؤولية تهد جبال حمل وخلفة وتربية ومدادية راجل مش عاجبه حاجة ... شغل اى ست فى بيتها ومع عيالها لا يمكن يستحمله اى راجل مهما بلغت قوته».

وأضافت: «مستخسرين فيها حتة دهب وفى الغالب بتبيعهم بعد كده عشان تفك زنقة.. أبوها يجهزها بشيء وشويات وامها تدخل السجن وتبقى من الغارمين وحتة الدهب اللى البنية هتفرح بيها بيستخسروها فيها !!!.. #‏الشبكة_حقك_متتنازليش_عنه.. #‏الحرام_انك_تاكل_حق_البنيه‬.. #‏فرح_اللى_هتتجوزها_عشان_تفرحك‬».

وكان مجموعة من الشباب المصري قد دشنوا حملة «زواج بدون ذهب»، بعد أن ارتفع جرام الذهب لأكثر من 400 جنيه، وقد عبر عدد كبير من النشطاء عن تأييدهم لهذه الحملة، فيما اعترض البعض الآخر معتبرين الشبكة حق من حقوق الفتاة وعلى من يطالب بإلغاء الشبكة أن يطالب أيضا بإلغاء شراء الكثير من أدوات المطبخ المطالبة بها العروسة.