جولولي

اشترك في خدمة الاشعارات لمتابعة آخر الاخبار المحلية و العالمية فور وقوعها.

ابنة صلاح عبدالله تبحث عن وظيفة.. صور

الخميس 26 يناير 2017 | 10:16 صباحاً
القاهرة - Gololy
819
ابنة صلاح عبدالله تبحث عن وظيفة.. صور

تحدثت دنيا، ابنة الفنان المصري صلاح عبدالله عن معاناتها في البحث عن وظيفة منذ أن تخرجت من كلية الإعلام منذ 6 سنوات.

دنيا كتبت عبر حسابها على «فيس بوك»: « مساء الخير أو صباح الخير.. أنا دنيا صلاح عبدالله.. عندي 27 سنة.. متخرجة من كلية الإعلام قسم إذاعة وتليفزيون بتقدير عام جيد جدًا».

دنيا ذكرت أنها لم تعمل إلا لمدة 6 شهور كمراسلة لقناة الحياة، وردت على من يظن أن والدها يستطيع حل مشكلتها بسهوبة قائلة: « أنا آسفه بجد ده خيال مريض، محدش في الزمن ده بيخدم حد بدون مقابل».

وروت «دنيا» أن أغلب من يضمونها للعمل يكون هدفهم هو التوصل إلى والدها بصفته فنان مشهور، وتابعت: «حد يقول لي ممكن نكتب اسمك دنيا عبدالله بدل دنيا صلاح عبدالله، علشان محدش يفتكر إنك معتمدة على باباكي»، ويكون ردها: «برفض مش علشان معتمدة على بابايا، لا ده علشان ده اسمي وفخر ليا».

وأكملت «دنيا» روايتها: «بس أنا مش صلاح عبدالله يا ناس، أنا إنسانة عايزة يبقى ليا كيان وقيمة في الحياة، ومش المفروض ولا من الطبيعي أجبر أبويا علي أي حاجة يعملها مقابل إني آخد فرصة واشتغل، وأصلًا ده حقي، أنا مش طالبة شغل وأنا غير مؤهلة له».

دنيا ختمت شكوتها قائلة: «هما عايزين نجم يبيعوا بيه، تمام موافقة بس ميبقاش ده الدارج وده السهل»، وتساءلت: «أمال إمتي أنا واللي زيي هناخد فرصتنا ونغلط ونتعلم ونكتسب خبرة وننجح ونكبر؟».

صلاح عبدالله وابنته
صلاح عبدالله وابنته
صلاح عبدالله وابنته
صلاح عبدالله وابنته
صلاح عبدالله