جولولي

اشترك في خدمة الاشعارات لمتابعة آخر الاخبار المحلية و العالمية فور وقوعها.

«الزيبق» لكريم عبد العزيز يثير الجدل على مواقع التواصل الاجتماعي

الاربعاء 31 مايو 2017 | 04:44 مساءً
القاهرة - Gololy
563
«الزيبق» لكريم عبد العزيز يثير الجدل على مواقع التواصل الاجتماعي

أثار مسلسل الزيبق للنجم المصري كريم عبد العزيز، والمعروض حاليا، خلال شهر رمضان، حالة كم الجدل خلال الساعات الأخيرة، بسبب تضمّنه لبعض الأخطاء التاريخية، والذي تدور أحداثه خلال عام 1998.

وشارك البعض اعتراضهم عبر موقع التواصل الاجتماعي الفيس بوك، على أخطاء المسلسل التاريخية التي توضح وجهة نظرهم، وتثبت وقوع صناع العمل فيها.

وأهم هذه الأخطاء ما يتعلق بفوز المنتخب المصري بكأس الأمم الإفريقية في 1998، مثلما أشار هذا المتابع قائلا : في الحلقة التانية من مسلسل الزيبق بتاع كريم عبد العزيز وشريف منير، مصر فازت بكأس الأمم الإفريقية ٩٨ والناس نزلت تحتفل في الشارع ... أومال إيه المشكلة ؟! المشكلة إن أي حد بيحب الكورة أو حتي فاكر البطولة طشاش هيعرف أن التيشيرتات اللي لابسها الناس في الشارع وهما بيحتفلوا مالهاش اي علاقه بلبس المنتخب ساعتها ، لا الفونت ولا الياقة ولا التصميم ولا أي حاجة خالص، ده لو اعتبرنا أن كله اصلا كان هينزل لابس أحمر" اللي لبسناه ماتش واحد" مع أن الأساسي بتاعنا ساعتها كان أخضر او تركواز "هو لون مش مفهوم لحد يومنا ده.

وألقى المشاهد أيضا الضوء على خطأ آخر وقع فيه صناع العمل، والمتعلّق بوجود هواتف محمولة في سنة 1998 قائلا: طبعا ده غير أن في نفس الحلقة اتحبس كريم عبد العزيز ليلة في الحجز وكان جنبه متهم فخور بتخصصه في سرقة الموبايلات، اللي لو كان نزل منها مصر ساعتها فمش هيكون عددها أصلا يسمح بأن يكون في تخصص في سرقتها لسه.

وأشار المشاهد كذلك الي خطأ ثالث قائلا: سبحان الله في نفس الحلقة اتكلموا عن وصلة الدش اللي ظهرت مع كأس القارات ٩٩، وماكانش في أي مشكلة في كأس الأمم لسه، واتفرجنا عليها علي القناه الثانية عادي جدا ساعتها أنا وأبويا بصوت شوبير "يا سلام يا حازم ... يا سلام يا حسام.

كريم عبدالعزيز و شريف منير
كريم عبدالعزيز و شريف منير
كريم عبدالعزيز و شريف منير
كريم عبدالعزيز و شريف منير
كريم عبدالعزيز و شريف منير