جولولي

اشترك في خدمة الاشعارات لمتابعة آخر الاخبار المحلية و العالمية فور وقوعها.

عمرو أديب يصف الرئيس بالفاشل وينصح السيسي بالابتعاد عن المنصب

الثلاثاء 19 نوفمبر 2013 | 12:43 مساءً
القاهرة - Gololy
365
عمرو أديب يصف الرئيس بالفاشل وينصح السيسي بالابتعاد عن المنصب

شن الإعلامي المصري عمرو أديب هجوما حادا على إبراهيم الدميري،وزير النقل المصري، وعلى الحكومة المصرية، وعلى الرئيس المصري عدلي منصور، وذلك بعد حادثة قطار دهشور التي وقعت أول أمس.

أديب قال- في برنامجه «القاهرة اليوم» على قناة «اليوم»-: «مبارك، مرسي، عدلي منصور، التلاتة فشلة، رئيس وزراء فاشل، وزير نقل فاشل، أول وزير نقل في التاريخ تحصل في عهده حدثتين قطر، وأنا قولتلكوا قبل كده ان ده وزير فاشل، ده مسئول عن 350 قتيل راحوا في قطر الصعيد، ومع ذلك جبناه وبوسنا إيده علشان يجي وزير نقل تاني، والناس بتموت في عهده تاني ورئيس الوزراء ما عملوش حاجة».

وقال بانفعال موجها حديثه لوزير النقل: «يا أخي خلي عندك دم بتنام ازاي؟.. الأشباح بتاعة الناس دي ما بتجيلكش بليل؟.. يا وزير النقل يا فاشل.. أستقيل يا أخي،  أرواح الناس دي بتجري وراك.. بلد فاشلة، حكومة فاشلة، مجتمع فاشل، مش عارفين تقفلوا مزلقان؟!.. لازم الوزير ده يمشي».

ومن ناحية أخرى طالب السيسي بعدم الترشح لرئاسة الجمهورية قائلا له: «الفريق أول عبد الفتاح السيسي لا ترشح نفسك لرئاسة الجمهورية، إحنا ما بنسترش، شعب ما بيقفلش المزلقان، ما تبهدلش نفسك معانا يا ابني».