جولولي

اشترك في خدمة الاشعارات لمتابعة آخر الاخبار المحلية و العالمية فور وقوعها.

نجل عصام العريان يؤكد تدهور صحته داخل «طره»

الاربعاء 30 ابريل 2014 | 10:07 صباحاً
القاهرة - Gololy
394
نجل عصام العريان يؤكد تدهور صحته داخل «طره»

أكد نجل الدكتور عصام العريان، القيادي الإخواني ونائب رئيس حزب «الحرية والعدالة»، المحبوس في طره على ذمة عدد من القضايا، أن حالة والده الصحية تدهورت داخل السجن.

وأوضح نجل العريان، إبراهيم، عبر صفحته الشخصية على موقع «فيسبوك»، أن والده أصيب بـ«انزلاق غضروفي»، وأنه قعيد على كرسي ولا يستطيع المشي أو التحرك، ولم يتم السماح له من قبل إدارة السجن بإجراء أشعة على إصابته لمعالجته.

وتابع: «اللي بيحصل في السجون المصرية في تلك الحقبة لم يحدث مثله في تاريخ مصر بيد العسكر.. أنا كنت في السجن طريقة معاملة الزوار وانتظارهم بالساعات ومنع الزيارة دون تصريح عشان تزور كل شهر مرة وبعدين تزور من خلف زجاج وبتكلم أخوك أو أبوك في التليفون عشان تتسجل المكالمة وحاجات تانية كتير تقولك حجم الانتهاكات اللي بتحصل جوه، الرعاية الصحية في مصر صفيحة زبالة وجوه السجن قعر الصفيحة».

وتحدث نجل القيادي الإخواني عما أسماه «انتفاضة السجون» بقوله: «بكرة 30 أبريل انتفاضة السجون هيضربوا بكرة عن الطعام وكمان محدش من المساجين هيروح الهطل اللي اسمه نيابة ولا جلسات القضاء.. وستنضم «رابطة أسر معتقلي طره» إلى الانتفاضة والإضراب الأربعاء عن الطعام.. أنا وعيلتى وناس كتير هتشارك، بكرة في انتفاضة السجون».